Choklad-Cockies.

Mums! Idag bakade jag min tjocka variant av choklad-cockies, de blir mjukare och chokladen är, som jag såg, fortfarrande smält sedan några timmar tillbaka. Funderar på att ta någon till under kvällens gång. Recept och tillagning kommer i en enkel text här:

Recept:

100 g mörk choklad

50 g vit choklad (inte ett måste)

100 g valnötter eller pekannötter (inte ett måste)

2 1/2 dl ljust muscovadosocker eller råsocker

2 dl strösocker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

6 dl vetemjöl (kan också bakas med dinkelmjöl)

1/2 dl kakao

1 tsk anis, stött i mortel (inte ett måste)

1 tsk bakpulver

Tillagning:

Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka choklad och nötter. Rör ihop smör, muscovadosocker, strösocker, ägg och vaniljsocker. Blanda vetemjöl, kakao, anis och bakpulver i en enskild skål och blanda sedan ner i smeten. Blanda choklad och nötter.

Dela degen i 45 bitar och rulla till bollar. Lägg bollarna glest på bakplåtsklädda plåtar och platta till dem något. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt kakorna svalna på galler i ca 7 minuter.

Mina små tips:

Jag har bakat ganska mycket nu och tänkte ge lite små tips till er som jag brukar göra.

Jag rörde i lite strösel i istället för socker (en halv dl strösel = en hel dl strösocker) det blir både lyxigare och snyggare på en och samma gång! Tyvärr lyckas det inte när man bakar med choklad som jag oftast brukar göra. Kakaon liksom överväldar färgen, du kan hälla i hur mycket strösel du vill utan att den ändrar färg, den förvarar sin bruna färg. Men om du inte jobbar med choklad blir det super gulligt och lyxigt med lite färg! Om du nu ska dekorera dina chokladkakor med färg kan du ju alltid sätta på lite strösel när de är klara.

Använd gärna elvispen när du rör ihop smeten, som t.ex dessa cockies. Det gör att du får en jämn och fin deg och inga klumpar lyckas dra sig undan. El vispen använder du när alla ingredienser är nerlagda.

 


Kommentarer
Postat av: ina/mamma

Mumsiga bilder och härlig text. Lyckost mig som fick och får smaka min Sagas härliga bakverk hela tiden...

2010-04-06 @ 23:16:15
Postat av: Anonym

Mumms så gott det där såg ut!!

2010-04-07 @ 12:16:51
URL: http://notbroken.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0