CHOKLADSKORPOR + TE.

HEJ!
Idag har jag bara varit hemma och pysslat. Mamma kom hem vid lunch och då åt vi risgrynsgröt med kanel och socker, super gott! Speciellt på ett sportlov när det är kallt ute. jag bakade igen. Idag gjorde jag några chokladskorpor. Väldigt gott. (Jag skriver in mitt recept lite längre ner.) När kakorna äntligen var klara tog jag fram kastrullen och kokte lite te till oss. Jag gjorde ett kanel te och ett hallon te. Utanför oss, har vi ute möbler, de är fyllda med minst en meter hög snö.

RECEPT PÅ CHOKLADSKORPOR.

För ca 50 stycken.

 

Lyxigt goda!

 

100 g smör, rumstempererat ♥ 2 dl strösocker ♥ 3 ägg ♥ 4 1/2 dl vetemjöl ♥ 1 1/2 dl kakao ♥ 1 tsk vaniljsocker ♥ 1 tsk bakpulver ♥ 1 krm salt ♥ 125 g mörk choklad, grovt hackad ♥ 1 dl hasselnötter, grovt hackad♥ äggvita till pensling ♥

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. (Du kan använda elvisp, det går fortare.) Rör i äggen ett i taget. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt i en enskild skål. Vänd ner blandningen lite i taget i äggsmeten. Blanda choklad och nötter. Dela degen i två eller fem delar. (Beror på vilken storlek du vill ha, jag tog fem delar.) Rulla ut bitarna till längder, ca 40 cm långa. (Om du delade smeten två delar.) Lägg dem på bakpappers klädd plåt och platta till dem något. Pensla längderna med äggvita. Blanda råsocker och kanel och strö över. (Det går bra med strösocker också.) Grädda mitt i ugnen, ca 20 minuter. Låt längderna svalna något och sedan är de klara, goda och samtidigt nyttigare än brownies.

/Saga


Kommentarer
Postat av: Vilma.

vad gott! Blir sugen direkt! Kanske ska baka några få till mig själv. :D

2010-03-02 @ 14:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0